Thursday, April 18, 2013

Ariq demam panas!

Assalamualaikum,

 

Ariq demam. Dah lama Ariq tak demam. Hari Rabu malam tue Ariq dah mula meragam. Badan dah panas..cek suhu dah 38.7. Memang Ariq demam. Dari hari Selasa lagi badan Ariq dedar je.

Jadinya saya mengambil cuti untuk menjaga Ariq. Kesian anak Ibu nie. Menjaga anak demam nie memang tak kan cukup tidur. Tak pe..Ibu sanggup berkorban demi Ariq sehingga Ariq sihat. :-) Mata mengantuk pun tak boleh lelap sebab menjaga Ariq. Kejap-kejap rasa badan Ariq. Makin panas atau makin kurang. Risau bila badan masih tak kebah. Tengok keadaan Ariq begitu suami saya masukkan ubat punggung untuk kurangkan panas.

Alhamdulillah tak lama lepas tue, badan Ariq dah tak panas. Ariq pun dapat tidur lena. Lega rasanya. Sebenarnya saya risau bila suami masukkan ubat kat punggung tue sebab Ariq kan bayi lagi masih kecil takut tak bagus.

Melalui pembacaan yang saya baca dalam internet, ubat punggung nie biasa digunakan bila suhu mencecah 40 ke atas tapi saya guna sebab suhu Ariq dah mencecah 38-39oC. Sebelum apa-apa berlaku kepada Ariq lebih baik dicegah. Teringat kat abangnya Danish dulu pernah kena tarik sebab demam panas. Saya takut perkara yang sama berlaku pada Ariq. :-(

Ubat punggung nie memang ada standby kat rumah. Tetapi kena dipantau penggunaan ubat punggung nie sebab tidak elok jika kerap digunakan. Kat  plastik ubat tue pun ada tulis 'jika perlu'. Lebih baik dapatkan nasihat dari doktor juga.

Semoga Ariq sihat selalu ;-)


No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers