Wednesday, June 15, 2011

Fokus pada Anak²


Assalamualaikum...

Jemput makan semua...Alhamdulillah...Syukur dengan rezeki yang Allah beri. Today, saya makan LAKSA kedai MAKCIK Zaharah kat kantin UIA. Sedappp...boleh tempah kalau nak!Hehehe...

Selalunya saya makan LAKSA nie bila time pregnant...nak makan benda masam²...nak makan itu..nak makan ini...tapi semua dapat makan. Yela...semuanya ada di depan mata..nak dapat pun senang...bukannya nak makan benda yang pelik². 

Fuuuhhh...setelah 10 tahun mendirikan rumah tangga...Alhamdulillah saya telah dikurniakan 3 orang anak lelaki. Baby girl??? Ada...tapi saya dah simpan...Insyallah ada rezeki adalah! 

PENGALAMAN

Pengalaman membesarkan anak² nie memang banyak dugaan dan cabarannya. Bukan setakat sakit semasa melahirkan tapi menjaga sehingga besar pun banyak ujiannya. Kita sebagai ibu ayah kenalah tahu...banyak baca buku tentang anak²...banyakkan ilmu agama dan sebagainya.

Sekarang bila anak dah sekolah...lain pula ceritanya. Banyak perkara yang perlu saya dan suami ambik berat. Yela..perihal pelajaran sekolah anak...homeworknya....alat tulisnya...baju sekolahnya...semuanya nak kena jaga. Kena ingat selalu benda² macam nie..kalau tak..fuhhh...mulalah kelam kelibut. 

Walaupun begitu saya bahagia bersama keluarga...walaupun anak² nakal...susah nak dengar cakap...tapi kita kenalah hadapi situasi begitu dan pandai mengawalnya. Bila time exam...ibu ayah yang risau tengok anak² asyik main jer..tak baca buku...bila suruh baru baca...So saya buat paksaan skit dalam bab pelajaran. Hari minggu mesti ada latihan tubi...lepas tue baru boleh main atau tengok T.V.

Time to focus on kids...
Fokus itu perlu..bagi saya ianya perlu dalam institusi keluarga. Tambahan pula bila anak² dah bersekolah dan meningkat remaja. Kadang² saya perlu juga tahu dengan siapa dia berkawan. Siapa nama kawan dia. 

Dalam dunia yang serba maju dan moden...Anak² pun kena bersaing dalam pelajaran. Zaman sekarang budak² dah semakin pandai dan cepat belajar so sebagai ibu ayah...kenalah up to date supaya anak kita tidak ketinggalan.

Semalam bila anak bagi keputusan exam tengah tahun...Ada yang bagus dan ada yang kurang memuaskan. Haziq pulak lemah Bahasa English...so kena buat something untuk English paper. Tuisyen?? Ada jugak terfikir nak hantar Haziq ke tuisyen tapi buat masa nie belum lagi. Danish pulak lemah Math walaupun dia suka sangat subjek tue...ibu ayah pun ingat dia boleh score dalam Math!It's ok..Math nie kena banyak buat latihan tubi. Memang aktiviti hujung minggu....hmmm!!

Anyway, saya berharap anak2 saya berjaya dalam hidup mereka!!!
Insyallah!!!

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers