Tuesday, February 1, 2011

Naluri Seorang Ibu...Adakah Sama Seperti Naluri Seorang Ayah??

Salam...

Selamat ber'holiday' kepada kawan2 yg bercuti.

Seawal pagi me dah bangun dari tidur...rasa letih x hilang lagi...Anak2 pun dah bangun utk bersiap ke sekolah...rutin setiap hari.Dalam waktu kesibukan me utk bersiap2...kedengaran pula suara si ayah yang sedang memarahi Haziq..Hurmm...Entah apa hal lah pula tue...Me cuma mendengar aje...takut bila masuk campur lagi lambat pulak ke sekolah & opis.

Tuela...Hati siibu bila dah mendengar suara anak menangis mulalah mood sedih...kesian...Kadang2 me terfikir apa betul ke apa yang kita buat? Risau membelenggu hati...takut2 anak memberontak dan membuat sesuatu yang diluar jangkauan.

Inilah cabaran dalam kehidupan berkeluarga...Bila anak kena marah...Itu adatlah...Adat ke?Marah anak itu perlu utk menegur yang salah..supaya anak tahu apa yang betul & salah.

Bila si abang menangis..si adik pun sama menangis...mungkin ketakutan...Me pun keluar dari bilik dan tgk keadaan dah mulai reda...Si ayah pula suruh anak diam dan seperti tiada apa yang berlaku...Agaknya apa perasaan seorang Ayah waktu itu?Adakah sama seperti apa yang dirasai oleh seorang Ibu.Ntah apa kata jiran agaknya!pagi2 lagi dah memekak!!Hurmm...

Ya Allah!Engkau berilah aku kekuatan & kesabaran dalam mendidik anak2...Dan Engkau terangkanlah hati anak2ku...Jadikan dia anak yang soleh dan menghormati orang tua...Amin Ya Rabbal Alamin!

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers